סקר המיומנויות הבין- לאומי של ה- OECD, המוכר גם כ- PIAAC, בוחן רמת מיומנויות של בוגרים (16-65) ביותר מ- 30 מדינות. הסקר מודד באופן ישיר את רמת המיומנות במיומנויות היסוד: אוריינות קריאה, אוריינות מתמטית, ופתרון בעיות בסביבה מתוקשבת (תוך שימוש בטכנולוגיות מידע ותקשורת).
לבוגרים השולטים במיומנויות אלו יש סיכוי טוב להפיק את המרב מהאפשרויות ומהמשאבים הקיימים במדינות מפותחות, ואילו אלו שאינם שולטים במיומנויות אלה עלולים "להישאר מאחור".
מתוך הממצאים:
- ישראל נמצאת במקום ה-24 מתוך 29 בפתרון בעיות בסביבה מתוקשבת. הממוצע הישראלי הוא 274, לעומת ממוצע ה- OECD שעומד על 279.
- שיעור חוסר מיומנויות תקשוב בסיסיות בישראל, 14% דומה לשיעור בממוצע ה-OECD, כלומר 15%.
- שיעור גדול מקרב האוכלוסיה הערבית חסר מיומנויות תקשוב בסיסיות. שיעור זה עומד על 34% בקרב האוכלוסיה הערבית, לעומת 9% באוכלוסיה היהודית.
- בקרב בעלי השכלה מתחת לתיכונית יש שיעור גבוה של אוכלוסיה ללא מיומנות המחשב- 59%, לעומת 5% בקרב השכלה על-תיכונית וגבוהה.
- רמות שכר נמוכות במיוחד דווחו בקרב מי שדיווחו שהם חברי נסיון במחשב (6,726 ש"ח בממוצע).
- בפתרון בעיות בסביבה מתוקשבת ניכרים הבדלים בין חרדים ליהודים שאינם חרדים. שיעור החרדים ברמות הבינוניות-גבוהות הוא כמחצית משיעור זה בקרב יתר האוכלוסייה היהודית. (19% ו- 37% בהתאמה).