חזרה לעמוד הקודם

צריכת ספרים מקוונת וספרים דיגיטליים בישראל (2014)

דפוס הקניה המקוונת הולך וכובש לו לו מקום בין דפוסי הקניה הרווחיים במערב. דפוס קניית הספרים און- ליין (הכולל קניה של ספרים מודפסים באתרי האינטרנט, וקנייה של ספרים אלקטרוניים- eBook) התפתח בשלב מוקדם יחסית ודורג כמוצר הפופולרי ביותר בעולם, מתוך כלל המוצרים הנרכשים ברשת.

בישראל, לעומת זאת, מיקומם של הספרים נמוך יחסית למערב במדרג המוצרים והשירותים שאנשים נוטים לקנות באינטרנט. 8.7% מכלל משקי הבית קנו ספרים און ליין ב- 2012 ושיעור הקונים ספרים דיגיטליים עמד על 3.9%.

הסקירה המובאת מתמקדת בהיבטי צרכנות מקוונת של ספרים בישראל ובוחנת את שיעור הקונים ומאפייניהם העיקריים.

מתוך הממצאים:

  • רוב קניות הספרים הספרים המודפסים באינטרנט (63%) הן קניות מאתרים בחו"ל, לעומת 40% שקונים באתרים מקומיים.
  • רוב הציבור הישראלי אינו קונה ואינו קורא ספרים דיגטליים- 3.9% בלבד ממשקי הבית בישראל קנו ב- 2012 ספרים דיגיטליים, אף שבידי חלק לא מבוטל מהציבור מצויים אמצעים לקריאת ספרים אלו- 40% מהציבור החזיקו ב-2012 בטלפון חכם, ל- 22% היה טאבלט, ול-8% היה קורא ספרים דיגיטלי ייעודי (קינדל, עברית)
  • מחירו הממוצע של ספר מודפס שנקנה באינטרנט עמד על 41.5 ש"ח ומספר הספרים המודפסים שנקנו באתרי האינטרנט עמד על כ-7 בממוצע לקונה.

הנתונים לקוחים מתוך סקירה מאת רוני בר צורי, עבור משרד הכלכלה. הסקירה כוללת:

  • סקר עמדות בקרב גולשים שנערך בינואר 2009 בקרב מדגם מייצג של בני 14+ בישראל, בהיקף של 1500 ראיונות.
  • סקר אומניבוס מספטמבר 2009 בקרב מדגם מייצג של בני 18+ בהיקף 1050 ראיונות.
  • שני סקרים ייעודיים בנושא צרכנות ספרים כללית ודיגיטלית, האחד מיולי 2011 והשני מאוקטובר נובמבר 2012. הסקרים נערכו בקרב מדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת, 18+, בישראל וכל אחד מהם כלל 1000 ראיונות בטלפון.

*תאריך הפרסום המדויק של הדו"ח אינו ידוע.

קישורים לנתונים ופרסומים נוספים: