החזירו אותם הביתה עכשיו
חזרה לעמוד הקודם

מצב הטכנולוגיה בחדרי החדשות הבינלאומיים (2017)

סקר שבוצע על ידי ה- ICFJ (מרכז העיתונאים הבינלאומי) בין חודשים מרץ-אפריל 2017 בחן את ההתקדמות של העיתונאים לצד מערכות החדשות בהן הם עובדים. המחקר בוצע ב-12 שפות, בקרב 2,781 משתתפים ב- 130 מדינות שונות, ביניהן ישראל.

המחקר חושף בעיקר, כי למרות ההתקדמות המהירה של מערכות החדשות, רוב העיתונאים העובדים בהן, לא עברו הכשרה מתאימה לתפקידים שעליהם לאייש בעידן הדיגיטלי, ולא מנצלים את הפלטפורמות השונות באופן מיטבי:

  • רק ל-5% מהעובדים המערכת החדשות יש תואר רלוונטי מתחום טכנולוגי, ורק 2% ממערכות החדשות מעסיקים טכנאים. רק אחוז אחד מהמערכות מחזיקים בעורך שהוא גם אנליסט.
  • רוב מערכות החדשות לא מנסחות מחדש את התפקידים במערכת , בהתאם לתקופה הדיגיטלית. 82% מהמשרות הן משרות מסורתיות, בהתאם לתפקידים ההיסטוריים שהיו נהוגים עד היום (כתבים, עורכים וכו'). 18% הם תפקידים דיגיטליים כמו עורך רשתות חברתיות, מפיק תוכן דיגיטלי, עורך נתונים.
  • העיתונאים לא משתמשים כראוי בכלים שהעידן הדיגיטלי מאפשר להם. מתוך 23 כישורים דיגיטליים שהחוקרים בחנו, העובדים במערכות החדשות משתמשים בעיקר ב-4: פרסום ומענה ברשתות החברתיות (72%), צילום דיגיטלי (61%), יצירת מעורבות ברשת החברתית (58%), והפצה של תוכן במספר פלטפורמות (56%).
  • גם נושא הפייק-ניוז (זיוף חדשות), הוא אתגר הניצב בפני עיתונאים בעידן הדיגיטלי. למרות שיש מודעות גדולה לנושא, וכן הרבה מאוד סיפורים חדשותיים ומקורות חדשים שמסתובבים ברשת, על פי המחקר העיתונאים לא נוקטים באמצעים הדרושים כדי להתמודד עם התופעה. רק 11% משתמשים בכלים של הרשתות החברתיות לאימות החדשות שהם מוצאים שם. זאת בעוד 71% מהעיתונאים מעידים שהם משתמשים במדיה החברתית כדי למצוא רעיונות לכתבות. בנוסף, יותר מ-54% מהעיתונאים ו-52% ממערכות החדשות, העידו כי הם נכשלו באבטחת המידע שנמצא ברשותם.
  • פחות ממחצית, 45%, ממערכות החדשות מתייעצות עם אנליסטים על בסיס יומיומי. האנליסטים במערכות עובדים בעיקר על הטראפיק לאתר. מערכות החדשות סופרות בעיקר צפיות באתר (73%), מדידה של המעורבות עם המותג נמדדת פחות (46%), קצב המרה רק על ידי 18% ממערכות החדשות, וגלילה נמדדת רק על ידי 16% מהמערכות.
  • למרות הנתונים, נראה שהעיתונאים דווקא רוצים להתקדם אל האופק הדיגיטלי. 52% מהם טענו כי יהיו מעוניינים ללמוד עיתונאות נתונים (דאטא), רק ב-40% מהמערכות מציעים קורסים בנושא לעובדים. המערכות חושבות לעיתונאים דווקא יועיל ללמוד על המדיה החברתית, 46% מהמערכות מציעות קורסים למציאת מידע ואימותו דרך הרשתות החברתיות, אבל רק 22% מהעיתונאים מתעניינים בתחום.

*תאריך פרסום הנתונים המדויק אינו ידוע

קישורים לנתונים ופרסומים נוספים: