החל משנת הלימודים הבאה – צפויים כל הסטודנטים להוראה לעבור קורס שיכשיר אותם להתמודד עם פגיעות בילדים כתוצאה מבריונות ברשת. זאת – בעקבות יוזמה משותפת של איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר), ד"ר מיכל דולב-כהן ממכללת אורנים, ובתמיכת ח"כ יפעת שאשא-ביטון, יו"ר הוועדה לזכויות הילד, שעוסקת בנושא. הקורס יעניק כלים חינוכיים לעודד התנהגות מכבדת ברשתות החברתיות. בין היתר ילמדו המורים לעתיד כיצד לנהל קבוצות וואטסאפ במרחב הכיתתי וכיצד לזהות מצוקה ברשת.
כל הסטודנטים להוראה בסמינרים השונים בישראל צפויים לעבור בשנת הלימודים הבאה קורס בו ירכשו כלים יישומיים להתמודדות עם פגיעות של ילדים כתוצאה מבריונות ברשת. הקורס, בן שש שעות לימוד, יהיה קורס חובה ללא קשר לגיל התלמידים או למקצוע ההוראה של הסטודנט. בימים אלה משלימים באקדמיה את כתיבת תכני הקורס והוא יהיה תנאי להסמכתו של כל מורה החל משנת הלימודים 2019-2020.
היוזמה בנושא היא של מרכז "נטיקה" (Netica) (לשעבר המרכז לאינטרנט בטוח) באיגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר), וד"ר מיכל דולב-כהן, מנהלת המרכז ללמידה וחקר פגיעות במרחב המקוון בממכללת אורנים.
אורנה היילינגר, מנהלת נטיקה:
"אחד הכלים החשובים להתמודדות בבריונות ברשת הוא תגובה מהירה ועניינית. החשיבות שיש למורה כמבוגר האחראי וכסוכן השינוי הקרוב ביותר לתלמידים במרחב הבית ספרי היא עצומה. חובה לצייד כיום את המורים בכלים וידע שיאפשרו להם לזהות אירועי בריונות מחד, ולהגיב ולהיות קשוב לילד הנפגע והפוגע כאחד, מאידך. תגובה נכונה במקרים כאלו יכולים לחולל שינוי משמעותי באווירה החברתית בכיתות ובמקרים מסויימים גם להציל נפשות".
ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, שעוסקת בתופעה וקיימה מספר דיונים בנושא, פנתה למופ"ת ולמל"ג בבקשה לקדם את אישור הקורס.
בהקשר זה, ציינה ח"כ שאשא-ביטון כי "לצד עידוד להישגים וטיפוח מצוינות, חייבת מערכת החינוך להידרש לסוגיות ולהיבטים חברתיים הנוגעים ומשפיעים על הילדים בתוכה. לפיכך, חשוב מאוד שלמורים יהיו הכלים הנדרשים והמתאימים להתמודדות עם המתרחש במרחב הוירטואלי, שבמפורש מקרין על התנהלות הילדים גם במרחב הפיסי בבית הספר. ילד שאינו פנוי רגשית או שרוי במצוקה נפשית או חווה בדידות, לא יוכל לעולם להגיע להישגים."
ד"ר מיכל דולב-כהן:
המרחב המקוון מאפשר לנו למידה אינטראקטיבית וחווייתית, אבל לצד זה, אנחנו נתקלים גם בתופעות שליליות כמו בריונות והתנהגויות סיכון. הילדים שלנו נחשפים לתכנים הללו וזקוקים להכוונתם של המבוגרים המשמעותיים. בבית הספר מדובר במורים, אשר נדרשים להתמודד עם חרמות, הצקות, הפצת תכנים פוגעניים, חשיפה לתכנים לא מותאמים והפרת פרטיות של תלמידיהם במרחבי הרשת. לצורך כך, עליהם לקבל כלים שיוכלו לעזור להם בהתמודדות היום-יומית הזו. הקורס הזה אמור לתת את המענה, כך שמורים יידעו כיצד עליהם לפעול בסיטואציות הללו.
"הההתגייסות המהירה הן של ח"כ שאשא ביטון והן של המל"ג ליצירת קורס נחוץ כזה מעידים על חשיבות הנושא". אורנה היילינגר, מנהלת נטיקה: זו תחילת הדרך, ואנחנו קוראים גם לבתי הספר לעבודה סוציאלית ולפקולטות לפסיכולוגיה ופסיכיאטריה להצטרף למהלך".