Block – מרכז הגנת סייבר לאזרחים, זמין בחינם לשימוש הציבור, והוקם במטרה לתת מענה בנושאי סייבר לאזרח הפרטי ולעסק הקטן. Block מציע מדריכים, טיפים ומידע עדכני לשיפור ההגנה של מכשירים ביתיים מפני התקפות סייבר מסוגים שונים, ופורום מומחים לקבלת ייעוץ און-ליין.
רבבות ישראלים נפגעים מדי שנה ממתקפות סייבר. לא מדובר בתקיפות נגד חברות מסחריות או גופים ציבוריים, אלא נגד משתמשים פרטיים במחשב הביתי או הטלפון החכם. הם חווים התקפות דיוג (phishing) שגונבות את פרטי המשתמש שלהם; נופלים קורבן למתקפות כופרה (ransomware) ונאלצים לשלם כדי לשחרר את הנתונים שלהם; או מודבקים בסוסים טרויאנים ובווירוסים, לעיתים כחלק ממתקפות האקרים רחבות ממניעים כלכליים או אידאולוגיים.
בשבוע הבא למשל, מתוכננת, כבכל שנה, פעילות מתואמת של האקרים אנטי-ישראליים המכונה "OpIsrael" שמטרתה לשבש את הפעילות במרחב הסייבר הישראלי. המתקפה שמתוכננת מזה כמה שנים לתאריך קבוע – ה-7 באפריל, מכוונת לפגוע בארגונים ובמוסדות – אבל גם כלפי אזרחים תמימים.
כיום, אזרחים ועסקים קטנים נדרשים יותר ויותר להדרכה והכוונה באשר להתמודדות עם איומי סייבר, כדי לשמר את שגרת חייהם. להעלאת רמת המוכנות בנושאי הגנת סייבר באוכלוסייה הכללית יש גם חשיבות לאומית, שכן רבות ממתקפות הסייבר על ארגונים מתחילות במחשבים הפרטיים של העובדים באותם ארגונים, ובאמצעותם מתרחש תהליך שמסתיים בחדירה ליעד המבוקש בארגון.
על רקע זה יזם איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר), את הקמת Block – מיזם חדשני שנועד לתת לאזרחים מכלל ההגילאים הדרכה, תמיכה וייעוץ בנושא הגנת סייבר ושמירה על מרחב דיגיטלי מוגן ובטוח מפני פשעי סייבר שונים. Block הוא אתר הכולל שורה ארוכה של מדריכים והסברים אינטראקטיביים, בעברית, בנושאים כגון: איך להגדיר סיסמה בטלפון חכם? איך לבצע גיבוי? איך לבצע אימות דו-שלבי? וכדומה.
כמו כן, Block כולל פורום מומחים מקהילת הסייבר הישראלית – בו ניתן לקבל מענה קונקרטי לשאלות של משתמשים שנתקלים באירועים ובתופעות החשודים כמתקפת סייבר שלא נמצא להן מענה במידע הרב שבאתר. במידה והמומחים יזהו מקרה מורכב או כזה המעיד על מתקפת סייבר חמורה או רחבה, הם יפנו את המקרה לגורמי המדינה המוסמכים, כגון מערך הסייבר הלאומי. בנוסף כולל Block מדור חדשות המעדכן על אירועי סייבר המתרחשים בעולם וממליץ כיצד להתמודד איתם. .
סקר: 52 אחוז חוששים מדליפת מידע פרטי מהמחשב או רשתות חברתיות
בסקר שערך איגוד האינטרנט, כ-21 אחוז מציבור משתמשי האינטרנט בישראל ציינו שהם או הקרובים להם חוו מה שהם מגדירים כפגיעת סייבר. כ-27 אחוז מהנפגעים דיווחו שנדבקו בווירוס; 21 אחוז דיווחו על פגיעה בפרטיות; 17 אחוז דיווחו שנגנבו מהם פרטים אישיים או מספר כרטיס אשראי ונעשה בו שימוש; 9 אחוזים ציינו שנפלו קורבן למתקפת כופר ו-8 אחוזים נפלו קורבן לשיימינג. עוד עולה מהסקר כי 51% אחוז היו מעוניינים ללמוד כיצד לשמור על פרטיותם ולקבל הדרכה על בטיחות ברשת.
52 אחוז אמרו שהם חוששים מדליפה של המידע שיש אודותם ברשת או במחשב, ו-24 אחוז אף אמרו שאינם יודעים כיצד למנוע זאת. 25 אחוז אמרו שהם חוששים מאירועים כגון גניבת מידע אישי או הפצת פרטים אישיים אודותיהם; כ-18 אחוז אמרו שהם חוששים שיהיו חשופים לעבירות והונאות על ידי האקרים; וכ-8 אחוזים אמרו שהם חוששים משיימינג ברשתות החברתיות. רק כ-5 אחוזים אמרו שאינם מוטרדים מפגיעה בפרטיותם ברשת וכ-6 אחוזים אמרו שהיו רוצים לשמור על פרטיותם אך הם לא מבצעים שום פעולה אקטיבית בנושא.
"מבחינת הגנת סייבר, הציבור נותר חשוף למתקפות, וצריך לסמוך על על 'הבן/בת של השכן שמבינים במחשבים' או לפנות למומחים בתשלום שלא תמיד נותנים מענה הולם", אמר עו"ד יורם הכהן, מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי. "לחברות מסחריות יש אנשי תמיכה ומשאבים לרכוש כלים להגן על עצמם ממתקפות סייבר. גופי ציבור וחברות גדולות זוכים לחליפת הגנה מטעם המדינה בעוד שלהאזרח הפשוט נותר לדאוג לעצמו. הקמת Block נועדה להבטיח שכל משתמש אינטרנט בישראל יוכל לקבל מידע עדכני, לא מוטה ובשפה שהוא מבין, וגם להתייעץ עם מומחים בלתי תלויים במקרה חירום. אנחנו קוראים לציבור להרשם ל-block ולהתחיל להשתמש בשירותיו."
Block הוא שירות נוסף המופעל על ידי איגוד האינטרנט הישראלי, יחד עם 'נטיקה' (לשעבר: המרכז לאינטרנט בטוח) המסייע ומייעץ לציבור במקרים של בריונות ברשת, ובכך מגדיל האיגוד את מאמציו לשמור על האינטרנט הישראלי כמרחב בטוח וחופשי.
כל המידע במיזם Block זמין לצפייה חופשית לציבור בכתובת: block.org.il