בדצמבר 2022 פרסם ארגון 'PEW Research Center' מחקר אודות הרגלי השימוש של הציבור האמריקני ברשתות חברתיות "אלטרנטיביות", כגון: telegram, Parler, Gab ואחרות, על בסיס סקר שנערך במאי 2022, בקרב 10,188 משתתפים. במאי 2023 פורסם ניתוח נוסף המבוסס על נתוני הסקר, ובוחן כיצד מממנים את עצמם החשבונות המובילים ברשתות האלטרנטיביות. סקירה זו מכילה את עיקרי הנתונים משני הפרסומים, ומתייחסת ברובה לנתונים אודות טלגרם, שכן זו הרשת המוכרת והשמישה ביותר בקרב הציבור הישראלי.
נתונים כלליים אודות הרשתות שנבדקו
66% מהאנשים שצורכים חדשות באפליקציות המדיה האלטרנטיביות Telegram, Parler, Truth Social, Bitchute, Rumble ו-Gettr מזדהים כרפובליקנים או נוטים בדעותיהם לצד הימני של המפה הפוליטית בארה"ב; רוב צרכני החדשות באפליקציות המדיה הללו מצאו בהן קהל בעל דעות דומות לשלהם.
פילוח העיסוק בנושאים מרכזיים בכל אחת מהרשתות שנבדקה
נתונים אודות טלגרם
צריכת חדשות בטלגרם
- 27% מהמבוגרים בארה"ב ענו כי שמעו על טלגרם; 2% ענו כי הם צורכים חדשות באפליקציה – זאת בהשוואה ל-31% שענו כי הם צורכים חדשות דרך פייסבוק; 25% שענו כי הם צורכים חדשות דרך YouTube; 14% שענו כי הם צורכים חדשות דרך טוויטר.
- 75% מאלה שצורכים חדשות בטלגרם ענו כי לרוב החדשות בטלגרם אמינות, בעוד ש-24% חשבו כי רוב החדשות בטלגרם אינן אמינות.
- 68% ענו כי החדשות בטלגרם עוזרות להם להבין אירועים עכשוויים ואילו 11% ענו כי החדשות שקראו בטלגרם הותירו אותם מבולבלים יותר.
- 53% מאלה הצורכים חדשות בטלגרם ענו כי הדיונים באפליקציה חברותיים וחיוביים לרוב; 21% ענו כי לרוב הדיונים אינם חברותיים ואינם נעימים; 21% ענו כי נתקלו באופן שווה בדיונים נעימים וחברותיים ובדיונים שאינם כאלה.
מאפיינים של חשבונות הטלגרם המובילים בארה"ב ומשתמשיהם
- 56% מ-200 החשבונות המובילים שייכים לאינדבידואלים, ו-33% שייכים לארגונים שונים.
- 11% מתוך 200 החשבונות המובילים מביעים דעות ימניות או תומכות דונלד טראמפ. 7% מהחשבונות מזדהים כדתיים. 5% מכילים סממנים פטריוטיים (כלפי אמריקה).
- לפי בדיקה מיוני 2022 עלה כי מתוך 200 החשבונות המובילים 57% דנו בנשק; 48% דנו בקהילה הלהט"בית; 42% דנו בחיסונים; 42% דנו בהפלות; 30% דנו בהתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר.
נתונים אודות Rumble
- 20% מהמבוגרים בארה"ב ענו כי שמעו על Rumble; 2% ענו כי הם צורכים חדשות באפליקציה; כ-75% מצרכני החדשות של מזדהים כרפובלקנים או נוטים לכיוון המפלגה הרפובליקנית בדעותיהם.
- 88% מהמבוגרים שצורכים חדשות ב-Rumble מצפים כי החדשות והמידע באפליקציה יהיו מדויקים ברובם.
בדצמבר 2021, Rumble קראה תיגר על חוק דברי השנאה המקוונים של ניו יורק, המחייב אתרים לספק ולתחזק מנגנון דיווח ברור ונגיש שבעזרתו יוכלו משתמשים לדווח על מקרי שנאה. עם זאת, ל-Rumble יש מגבלות תוכן; בתנאי מדיניות השימוש של הרשת ישנו איסור על גסות, מעקב (סטוקינג) ואפליה. - 22% מהחשבונות הבולטים ב- Rumbleהם חשבונות שנחסמו או הוסרו מפלטפורמות מדיה חברתית אחרות.
- 44% מהחשבונות הבולטים של Rumble מקדמים את חשבונותיהם באתרי מדיה חברתית מבוססים יותר, אך רק 16% עושים זאת באתרי המדיה החברתית האלטרנטיביים האחרים שנחקרו.
נתונים אודות Gab
- מבין הרשתות החברתיות שנכללו בסקר, Gab הייתה היחידה שבה לא עלו דוגמאות להסרת פרסומים בשם תוכן פוגעני או מטריד.
- 11% מהמבוגרים בארה"ב ענו כי שמעו על Gab; 1% ענו כי הם צורכים חדשות באפליקציה.
- כ-8 מתוך 10 חשבונות בולטים ב-Gab מתייחסים לערכים שלהם או מפגינים אוריינטציה פוליטית.
נתונים אודות Gettr
- רשת זו פופולארית במיוחד בברזיל.
- 10% מהמבוגרים בארה"ב ענו כי שמעו על Gab; 1% ענו כי הם צורכים חדשות באפליקציה.
- 13% מהחשבונות הבולטים ב-Gettr הם חשבונות שנחסמו או הוסרו מפלטפורמות מדיה חברתית אחרות.
מימון חשבונות ברשתות האלטרנטיביות
מניתוח 1,400 חשבונות מרכזיים ברשתות Bitchute, Gab, Gettr, Parler*, Rumble, Telegram ו-Truth Social עלו הממצאים הבאים:
- כ-23% מהחשבונות ברשתות חברתיות אלטרנטיביות ביקשו תמיכה כספית מקהל היעד שלהם נכון ליוני 2022, כאשר 17% מהחשבונות קיבלו תרומות ממנויים ו-9% מכרו מרצ'נדייז.
- 36% מקהל היעד שמשתמש ברשתות המדוברות וצורך בהן חדשות באופן קבוע תרם כסף לחשבונות, שילם דמי מנוי או קנה מרצ'נדייז.
- 15% מהחשבונות המובילים ברשתות שנבדקו נחסמו/צונזרו ברשתות אחרות. חשבונות אלו נטו יותר למימון ע"י הקהל שלהם – 38% מהחשבונות ביקשו תמיכה פיננסית מהקהל בהשוואה לכ-20% בקרב חשבונות מובילים אחרים; 34% קיבלו תרומות או הציעו מנוי בתשלום בהשוואה ל-17% בקרב חשבונות מובילים אחרים.
מכירת מרצ'נדייז נראתה בשיעור דומה בקרב כל החשבונות שנבדקו.