הקדמה

במשך יותר מעשור עוסק איגוד האינטרנט הישראלי בצמצום הפער הדיגיטלי בחברה הערבית בישראל מתוך ההבנה שהרחבת הנגישות לאינטרנט של הפרטים בחברה הערבית, ויכולתם לעשות בה שימוש מתקדם, יהוו מנוף רב עוצמה לצמצום פערים חברתיים וכלכליים ולקידום חברה שוויונית יותר. שנת 2020 הפכה לשנת מפנה בכל הנוגע לאינטרנט. משבר הקורונה גרם לכולם להבין שהאינטרנט הנה תשתית קריטית לתפקוד יעיל של המשק בשגרה ובחירום, וכי העדר נגישות לאינטרנט איכותי משמעותו העמקת פערים חברתיים-כלכליים ולעיתים אף אובדן חיים. ממשלת ישראל מכירה בצורך להנגיש שירותים ומידע לחברה הערבית ובשנים האחרונות ישנם מאמצים להנגיש חלק מהמידע ומהשירותים, אך עדיין הפערים גדולים. העדר החלטה אסטרטגית, משאבים וכוח אדם ייעודי מייצרים תמונת מציאות שבה ההנגשה נעשית על בסיס וולונטרי, כאשר משרדי ממשלה רבים מנגישים מידע ושירותים מצומצמים או לא מנגישים כלל. העדר הנגשה או הנגשה לקויה מעמיקה את חוסר האמון בממסד מצד לקוחות השירותים מהחברה הערבית. המדריך המוצע כאן לשימושכם הוא כלי אחד מני רבים שפיתח איגוד האינטרנט הישראלי במטרה לשפר את המודעות והכישורים של מקבלי ההחלטות ואנשי המקצוע בממשלה ובארגונים ציבוריים להנגיש מידע ושירותים איכותיים לחברה הערבית.

המדריך פותח תוך היוועצות עם גורמים מהממשלה, מארגונים אזרחיים ומהשוק הפרטי. בהזדמנות זו ברצוני להודות לכלל השותפים שהקדישו מזמנם להעשרת הידע ולהעלאת תובנות חשובות על מנת להוביל לשינוי.

בברכה,
יורם הכהן
מנכ"ל איגוד האינטרנט הישראלי (ע"ר) 

 

הורידו את המדריך לעיצוב מידע ושירותים דיגיטליים לחברה הערבית

גרסה נגישה של המדריך

מדריך זה נוצר על ידי צוות מקצועי שגובש על ידי איגוד האינטרנט הישראלי

צוות איגוד האינטרנט הישראלי:

  • מנהלת הפרויקט – אביגיל שגיא, מנהלת קשרי קהילה ופרויקטים חברתיים
  • ליווי מקצועי – מי-טל גרייבר שוורץ, סמנכ"לית קשרי קהילה ורגולציה

תודות לכותבים ולשותפים למדריך (*סדר הופעה אלפביתי):

  • ד"ר האמה אבו קשק, המכללה האקדמית ספיר
  • נועה אוסטר, משרד הדיגיטל הלאומי
  • ענבר אלמגור, אלכא ג'וינט
  • נביל ארמלי, גלוקל| תרגום ופתרונות תוכן 
  • סליי ביינסין, מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"
  • אורן גביש, רשות הטבע והגנים
  • ד"ר עאמר ג'ראיסי, פסיכותרפיסט וסוציולוג
  • ביאן מג'אדלה, מנהלת  كل الحق "כל זכות" בערבית
  • רונית מאי, ממשל זמין 
  • מקבולה נסאר, מומחית הסברה לחברה הערבית
  • מירה זהר סבן, אלכא ג'וינט
  • סימה סיני, עיריית ירושלים
  • כמיל סלבאק, Bananir Growth Agency
  • איימן סמארה, סמארה מרקטינג קומיוניקיישן
  • אדיב עווד, פרסומאי ויועץ אסטרטגי
  • היבא עסילה, אלכא ג'וינט
  • רותם עינב, מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"
  • מוחמד פריג, שירותי בריאות כללית
  • אמתי קורן, מנכ"ל כל זכות
  • ערוב רינאווי, Ex'cellent Marcom Agency
  • אלול רייפמן, פייסבוק ישראל
  • ברי רוזנברג, מיזם דיבור אחר מבית לחיות ביחד
  • הדר שפיר, מטה המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית"

 למי המדריך מיועד?

  • מקבלי החלטות בממשלה ובארגונים ציבוריים בתפקידי מנכ"ל, סמנכ"ל, ראשי חטיבות ואגפים, שנדרשים לקבל החלטות אסטרטגיות, ובפרט לקבל את ההחלטה כי הארגון שלהם ישקיע משאבים בהנגשה לחברה הערבית. 
  • מנהלים בדרגי ביניים ואנשי המקצוע בממשלה ובארגונים ציבוריים בתפקידי ניהול אתרי אינטרנט, דיגיטל, שירות, שיווק ודוברות, רכש/מכרזים, האחראים על תהליך ההנגשה בפועל. 
  • מקבלי החלטות ברשויות מקומיות בערים מעורבות.
  • מנהלים בארגוני חברה אזרחית, הנותנים שירותים לחברה הערבית.

מהן המטרות של המדריך?

  1. לקדם אסטרטגיה של הנגשת אתרים ושירותים דיגיטליים לחברה הערבית
  2. לתת כלים להנגשה שפתית ותרבותית נכונה של שירותים ציבוריים לחברה הערבית
  3. לתת כלים להסברה, שיווק ופרסום, המותאמים לחברה הערבית