חזרה לעמוד הקודם

מאפיינים ומגמות של עבודה מהבית בישראל: היקף, גיאוגרפיה ואתגרים (2023-2021)

מאז מגפת הקורונה הפכה תופעת העבודה מהבית לשכיחה למדי, לרוב באמצעות רשת האינטרנט. עמוד זה מציג תמונת מצב עכשווית והיסטורית על מאפייני העבודה מהבית בישראל ושביעות רצון המשתמשים מאיכות האינטרנט הביתי לצרכי עבודה ולימודים מהבית.

עבודה מהבית בשנת 2023

הנתונים מבוססים על סקר שנערך עבור איגוד האינטרנט הישראלי בחודש ינואר 2023 ע"י מכון המחקר 'מאגר מוחות' בהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ, בקרב מדגם מייצג של 1040 משיבים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית, על קבוצותיה השונות.

היקף ותדירות עבודה מהבית בקרב הציבור בישראל

מנתוני הסקר עולה כי 59% מאוכלוסיית ישראל מגדירה עצמה כעובדת או לומדות מהבית: 3 מכל 10 ישראלים עובדים או לומדים מהבית בכל יום, 29% עובדים מהבית יום או יומיים בשבוע ו-21% עובדים מהבית לעיתים רחוקות.
קבוצת הגיל השלישי הייתה בעלת השיעור הגבוה ביותר לדווח על עבודה או לימודים מהבית בתדירות יום-יומית: 4 מכל 10 בני 65 ומעלה עובד מהבית תוך שימוש באינטרנט בכל יום, לעומת 25-32% בקרב צעירים יותר.
ישנו קשר חיובי בין עבודה רציפה מהבית ורמת ההשכלה: 36% מבעלי ההשכלה האקדמית עבדו כל יום מהבית לעומת 28% מבעלי השכלה על-תיכונית (טכנאים, הנדסאים וכדומה), 24% מבעלי השכלה תיכונית ו- 18% מבעלי ההשכלה יסודית.
מבחינה גיאוגרפית, תושבי אזור הדרום עובדים מהבית לעיתים רחוקות יותר: 30% מתושבי הדרום ציינו תדירות זו לעומת 18-22% מקרב תושבי אזורים אחרים.

במיקוד בקרב העובדים עם האינטרנט לפחות יום בשבוע מהבית, בלטו לחיוב נטוויז'ן ופרטנר עם 74% ו- 68% שיעור שביעות רצון מאיכות האינטרנט הביתי בהתאמה; זאת בהשוואה לסלקום עם 59% שביעות רצון, אינטרנט רימון (58%), בזק בינלאומי (56%), הוט נט (46%) ופלאפון עם 36% שביעות רצון חיובית. לשאר הספקיות היו מעט מנויים שעבדו עם האינטרנט הביתי לפחות יום בשבוע.

עבודה מהבית בשנים 2020-2022

הנתונים מבוססים על דו"ח 'סיכום מצב שוק העבודה לשנת 2022' של משרד האוצר (פורסם במרץ 2023) וכן על דו"ח 'תמונת מצב המדינה 2023' של מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל (פורסם ביוני 2023).