בשנת 2021 פרסם ארגון 'common sense', ארגון ללא מטרות רווח העוסק ברווחת ילדים, מחקר המשווה בין צריכת זמן המסך של ילדים לפני פרוץ מגפת הקורונה, ובין צריכת זמן המסך שלהם במהלכה. המחקר כולל סטטיסטיקות רבות אודות שימוש של ילדים ובני נוער במכשירים דיגיטלים, תוך התחשבות בסוגי האוכלוסיות השונים בארה"ב, וסוקר בתוכו לא רק את השימוש במכשירים הדיגיטליים, אלא גם את התחושות שגורם השימוש לילדים בגילאים שונים, ואת הנגישות הכללית למכשירים דיגיטליים.
נראה כי המחקר הוא חלק ממגמת מחקרים מתפתחת הסוקרת את היבטי החיים השונים לפי מגפת הקורונה ובמהלכה. דוגמה למחקר דומה שנערך בבריטניה, ניתן למצוא בקישור זה.
להלן סטטיסטיקות מרכזיות בנושאים שונים מתוך המחקר:
גישה למדיה דיגיטלית
- ל-94% מבני הנוער ממשפחות בעלות ממוצע הכנסות גבוה יש גישה לפחות למחשב אחד בביתם, בהשוואה ל89% מבני הנוער ממשפחות בעלות ממוצע הכנסות בינוני, ו-67% מבני הנוער ממשפחות בעלות ממוצע הכנסות נמוך.
- ל-91% מבני הנוער הלבנים יש גישה לפחות למחשב אחד בביתם, לעומת 83% מבני הנוער ממוצא היספני, ו-81% מבני הנוער ממוצא אפרו-אמריקני.
אחוז בני הנוער עם מכשיר דיגיטלי מסוג מסוים בבית, 2019 לעומת 2021:
סוג מכשיר | אחוז בני הנוער עם המכשיר בבית – 2019 (%) | אחוז בני הנוער עם המכשיר בבית – 2021 (%) |
---|---|---|
טלפון חכם | 91 | 94 |
סט טלוויזיה | 87 | 89 |
מחשב (נייח/נייד) | 89 | 87 |
מנוי לשירותי סטרימינג | 72 | 84 |
קונסולת משחקי מחשב | 78 | 79 |
טאבלט | 75 | 84 |
טלוויזיית כבלים | 41 | 32 |
טלוויזיית לווין | 21 | 13 |
מכשיר VR | 14 | 17 |
- המגמה העיקרית שהינה בעלייה בסביבת המדיה הביתית הוא המשך העלייה של מספר המשפחות המנויות על שירותי סטרימינג כמו Netflix או Hulu, שעלה מ-72% ב-2019 ל-84% ב-2021. מנויים לכבלים וללוויין המשיכו לרדת במקביל לגידול במנויי הסטרימינג (מ-41% ל-32% מהמשפחות עם כבלים, ומ-21% ל-13% עם לוויין).
בעלות אישית על מכשיר לפי גילאים, השוואה:
אחוז בעלות/סוג מכשיר | טאבלט | סמארטפון | מחשב |
---|---|---|---|
אחוז בעלות אישית על המכשיר בקרב בני 13-18: 2019 (%) | 84 | לא ידוע | 35 |
אחוז בעלות אישית על המכשיר בקרב בני 13-18: 2021 (%) | 88 | 64 | 36 |
אחוז בעלות אישית על המכשיר בקרב בני 8-12: 2015 (%) | לא ידוע | 24 | לא ידוע |
אחוז בעלות אישית על המכשיר בקרב בני 8-12: 2019 (%) | 52 | 41 | לא ידוע |
אחוז בעלות אישית על המכשיר בקרב בני 8-12: 2021 (%) | 57 | 43 | 43 |
- בשנת 2015 ל-67% מבני הנוער בגילאי 13-18 היה טלפון אישי. בשנת 2021 עלה כי ל-88% מבני הנוער בגילאי 13-18 היה טלפון אישי.
כמות שימוש במדיה דיגיטלית
- בין השנים 2015-2019, השימוש של בני 8-12 במדיה גדל ב-3%, והשימוש של בני 13-18 גדל ב-11%.
- בין השנים 2019-2021, השימוש של בני 8-18 במדיה גדל ב-17%.
- בממוצע, בני 8-12 מבלים מול המסך 5.5 שעות ביום, ובני 13-18 מבלים בממוצע 8.5 שעות ביום.
- בין השנים 2019-2021 כמות השימוש במדיה עלתה מ-4:44 שעות ל-5:33 שעות בממוצע בקרב ילדים בגילאי 8-12.
- בין השנים 2019-2021 כמות השימוש במדיה עלתה מ-7:22 שעות ל-8:39 שעות בממוצע בקרב בני נוער בגילאי 13-18.
- שימוש של בני נוער במדיה במשך שעות ארוכות נובע בין היתר משימוש בכמה מכשירי מדיה בו-זמנית, וכן משימוש במדיה במקביל לעשיית פעולות נוספות (דוגמת נסיעות בתחבורה ציבורית או אכילה).
- 5% בלבד מהילדים בגילאי 8-12, ו-3% בלבד מבני הנוער בגילאים 13-18 לא צורכים זמן מסך כלל.
- 47% מהילדים בגילאי 8-12 משתמשים במשך יותר מ-4 שעות ביום, 20% יותר מ-8 שעות ביום.
- 75% מבני הנוער בגילאי 13-18 משתמשים במשך יותר מ-4 שעות ביום, 41% יותר מ-8 שעות ביום.
- האחוז הכללי של בני הנוער שעושים שימוש במסך במשך יותר מ-8 שעות ביום עלה מ-29% ל-41% בשנתיים האחרונות.
- בין השנים 2015-2019 השימוש היומי במדיה עלה בממוצע ב-8 דקות כל שנה בקרב ילדים בגילאי 8-12.
- בין השנים 2015-2019 השימוש היומי במדיה עלה לכל היותר ב-49 דקות כל שנה בקרב בני נוער בגילאי 13-18.
- ילדים בגילאי 8-12 ממשפחות עם ממוצע הכנסות נמוך צורכים בממוצע 3:11 שעות יותר מילדים באותם הגילאים ממשפחות עם ממוצע הכנסות גבוה.
- בני נוער בגילאי 13-18 ממשפחות עם ממוצע הכנסות נמוך צורכים בממוצע 2:03 שעות מסך יותר מבני נוער באותם הגילאים ממשפחות עם ממוצע הכנסות גבוה.
- זמן המסך עלה בקרב בני נוער ב-17% מאז תחילת מגיפת הקורונה.
- נראתה עלייה של עד 14 דקות בזמן הגלישה היומי הממוצע של בני נוער בגילאי 13-18 באתרים שאינם רשתות חברתיות, ועלייה של עד 10 דקות בזמן הגלישה הממוצע של ילדים בגילאי 8-12 באותם אתרים, מאז שנת 2019.
- נראתה עלייה של עד 7 דקות בזמן השימוש היומי הממוצע של ילדים בגילאי 8-12 בשיחות וידאו, מאז שנת 2019.
השוואה בין סוגי פעילות שונים ואתרים שונים באינטרנט
- זמן הצפייה היומי בסרטונים הוא סוג העיסוק במדיה שעלה בצורה החדה ביותר בקרב בני נוער מאז שנת 2019, ולאחר מכן זמן הגלישה היומי ברשתות חברתיות, וגלישה לאתרים נוספים באופן יומי.
- צפייה בתכני וידאו ברשת (כולל סרטים, סדרות, סרטונים וכו') היא הפעילות המובילה בקרב בין בני נוער (2:40 שעות ביום בקרב ילדים בגילאי 8-12; 3:16 שעות ביום בקרב בני נוער בגילאי 13-18). אחריה משחקי מחשב על קונסולות ומכשירים שונים (1:27 שעות ביום בקרב ילדים בגילאי 8-12; 1:46 שעות ביום בקרב בני נוער בגילאי 13-18).
- 34% בלבד מבני הנוער בגילאי 13-18 העידו כי הם נהנים להשתמש ברשתות החברתיות באותה המידה שהעידו כי הם נהנים מצפייה בסרטונים.
אחוז המשתמשים באמצעי בידור במדיה הדיגיטלית בקרב בני נוער לפי גיל, 2021:
סוג פעילות | משתמשים בגילאי 13-18 (%) | משתמשים בגילאי 8-12 (%) |
---|---|---|
צפייה בתכני טלוויזיה | 49 | 65 |
צפייה בסרטונים | 77 | 64 |
משחקי רשת | 40 | 43 |
קריאה | 21 | 34 |
משחקי מחשב | 26 | 23 |
רשתות חברתיות | 62 | 18 |
מציאות וירטואלית | 3 | 3 |
האזנה לפודקאסטים | 6 | 2 |
- קיים פער בין כמות בני הנוער שעושים פעילות מסוימת באינטרנט באופן יומי לבין כמות בני הנוער שמעידים על כך שהם נהנים מאותה פעילות, באופן עקבי (בין אם בצפייה בתכני וידאו, שימוש ברשתות החברתיות, או פעילויות אחרות).
צורות הבידור האהודות ביותר באינטרנט בקרב בני נוער לפי גיל, 2021:
סוג פעילות | משתמשים בגילאי 13-18 (%) | משתמשים בגילאי 8-12 (%) |
---|---|---|
צפייה בתכני טלוויזיה | 27 | 48 |
צפייה בסרטונים | 62 | 61 |
משחקי רשת | 28 | 45 |
קריאה | 23 | 33 |
משחקי מחשב | 39 | 47 |
רשתות חברתיות | 34 | 12 |
מציאות וירטואלית | 5 | 9 |
האזנה לפודקאסטים | 5 | 3 |
נתונים אודות תכני וידאו ואודיו
- 26% מצפיית ילדים בגילאי 8-12 בטלוויזיה ו-35% מצפיית בני נוער בגילאי 13-18 בטלוויזיה מתרחשת במכשירי סמארטפון, טאבלט או מחשב.
ריכוז נתונים לגבי צפייה בטלוויזיה באינטרנט בשנת 2021:
בקרב בני נוער בגילאי 8-18… | מין | מוצא | הכנסה משפחתית ממוצעת | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
בנות | בנים | אפרו-אמריקאי | היספני | לבן | נמוכה | בינונית | גבוהה | |
אחוז הנהנים מצפייה בטלוויזיה (%) | 39 | 35 | 46 | 36 | 37 | 36 | 39 | 36 |
אחוז הצופים בתכני טלוויזיה כל יום (%) | 58 | 54 | 73 | 56 | 52 | 62 | 58 | 50 |
זמן מסך ממוצע המועבר בצפייה בטלוויזיה (שעות) | 1:47 | 1:41 | 2:14 | 2:04 | 1:27 | 1:56 | 1:58 | 1:22 |
- יותר מ-6 מתוך 10 בני נוער בגילאי 8-18 צופים בסרטונים באינטרנט בכל יום, ומעידים כי הם נהנים מכך.
- ילדים בגילאי 8-12 מבלים בממוצע 57 דקות ביום בצפייה בסרטונים ברשת.
- בני נוער בגילאי 13-18 מבלים בממוצע 1:23 שעות ביום בצפייה בסרטונים ברשת.
- צפייה בסרטוני וידאו פופולרית בקרב כלל הדמוגרפיות, במיוחד בקרב היספנים, וצעירים ממשקי בית עם הכנסה נמוכה יותר, הנוטים להעיד יותר כי הם צופים בסרטוני וידאו כל יום, ולפרקי זמן ארוכים יותר בהשוואה לבני אותם גילאים ממוצא אחר או ממשפחות בעלות הכנסה ממוצעת בינונית-גבוה.
- 46% מבני הנוער בגילאי 13-18 העידו כי האזינו לפודקאסטים. 22% העידו כי הם נהנים מכך מאוד, ו-20% העידו כי הם נוהגים להאזין לפודקאסטים באופן שבועי.
- לא עלה כי היה שינוי משמעותי בשימוש במשחקי מחשב בין 2019 ל-2021, לא בבעלות של קונסולות משחקי מחשב בקרב משקי בית, ולא בזמן המשחק הממוצע (1:27 שעות ביום בממוצע בקרב בני 8-12, 1:46 שעות ביום בממוצע בקרב בני 13-18).
- בני 8-12 נהנים יותר לשחק במשחקי מחשב לעומת בני 13-18 (45% לעומת 28%). בנים מבלים יותר זמן בממוצע ביום מבנות במשחקי מחשב (2:20 שעות ביום אצל בנים לעומת 0:57 שעות ביום אצל בנות). ההבדלים בין בנים ובנות מובחנים עוד יותר כאשר משווים ביניהם במשחק באמצעות קונסולות.
נתונים אודות רשתות חברתיות
- במשאל על איזה אתר לא יוותרו, 32% מבני הנוער השיבו כי לא יוותרו על YouTube, 20% בחרו בסנאפצ'ט, 13% בחרו בטיקטוק ומס' זהה בחרו באינסטגרם, 6% בחרו ב-Discord ומס' זהה בחרו בפייסבוק, 3% בחרו בטוויטר, 2% בסנאפצ'ט ואחוז אחד ב-Tumbler.
- 38% מהילדים בגילאי 8-12 משתמשים ברשתות חברתיות, וכ-18% מהמשתמשים ברשתות העידו כי הם משתמשים בהן שימוש יומי. 84% מבני הנוער בגילאי 13-18 משתמשים ברשתות חברתיות.
- משך השימוש היומי של ילדים בגילאי 8-12 ברשתות החברתיות הוא 18 דקות בממוצע (עלייה של עד 8 דקות בהשוואה לשנת 2019).
- בני נוער בגילאי 13-18 משתמשים ברשתות חברתיות כ-1:27 שעות ביום בממוצע (עלייה של עד 17 דקות מאז בהשוואה לשנת 2019).
- ארבעת הרשתות החברתיות המובילות בקרב בני נוער הן YouTube, טיקטוק, סנאפצ'אט ואינסטגרם.
- רשתות חברתיות נפוצות בקרב משתמשים בני 8-12: סנאפצ'ט (13%), אינסטגרם (10%), פייסבוק (8%), Discord (5%) ו-Pinterest (4%). רשתות חברתיות נפוצות בקרב משתמשים בני 13-18: אינסטגרם (53%), סנאפצ'ט (49%), פייסבוק (30%), Discord (17%) וטוויטר (16%).
- רשתות חברתיות שונות נמצאות בשימוש שווה פחות או יותר ע"י בנים ובנות כאחד (למשל טוויטר, סנאפצ'אט ופייסבוק). ברשתות אחרות נמצא הבדל בשימוש בין בנים ובנות. 30% מהבנות משתמשות ב-Pinterest לעומת 8% מהבנים, 78% מהבנות משתמשות באינסטגרם לעומת 62% מהבנים, 86% מהבנים נוטים להשתמש ב-YouTube לעומת 80% מהבנות.
- נראה הבדל בשימוש ברשתות חברתיות שונות בין בני נוער ממוצא שונה. האתרים היחידים שהינם יוצאי דופן הם YouTube ופייסבוק שבהם נראה שימוש דומה בקרב כל בני הנוער. עם זאת, נראו הבדלים בשימוש בפייסבוק בין בני נוער ממשפחות בעלות ממוצע הכנסה שונה.
- כמעט כל הילדים נכנסו לאינטרנט בשנת 2021 (99%); הרוב השתמשו בטלפון נייד (72%) או בטאבלט (69%) לשם כך.
- ל-36% מהילדים בגילאי יסודי לא תמיד הייתה גישה למכשיר מתאים ללמידה מקוונת בבית, בהשוואה ל-17% מהילדים בגיל התיכון. לאחד מכל עשרה ילדים בגיל היסודי היה רק לעתים רחוקות או מעולם לא גישה (11%), בהשוואה ל-3% בבית הספר התיכון.
- שימוש בפלטפורמות שיתוף וידאו כמו YouTube או טיקטוק הייתה הפעילות המקוונת הפופולרית ביותר בקרב ילדים בגילאי 3-17 (95%); 31% פרסמו תוכן שיצרו בעצמם, במיוחד בני נוער בגילאי 12-17.
- YouTube היה הפלטפורמה המקוונת השמישה ביותר בקרב ילדים ובני נוער, עם 89% משתמשים, לעומת 50%~ משתמשים בטיקטוק. עם זאת, טיקטוק היה פופולרי יותר לפרסום תוכן.
- לרוב הילדים מתחת לגיל 13 היה פרופיל משלהם לפחות באפליקציית מדיה חברתית אחת או באתר אחד; 33% מההורים לבני 5-7 אמרו שלילדם יש פרופיל, ו-60% מבני 8-11 אמרו שיש להם פרופיל.
- 62% מבני הנוער בגילאי 8-17 אמרו שיש להם יותר מפרופיל אחד בחלק מהאפליקציות והאתרים המקוונים. הסיבה הנפוצה ביותר לכך היא שימוש בפרופיל נוסף שבו יוכלו ההורים, המשפחה או החברים בלבד לצפות.
- רק 40%~ מההורים לבני 3-17 ידעו את דרישת הגיל המינימלי לשימוש ברוב המדיה החברתית; 42% אמרו נכון 13. 38% מההורים לבני 8-11 אמרו שיאפשרו לילדם להשתמש במדיה חברתית.