באוגוסט 2022 פרסם ארגון PEW דו"ח אודות שימוש של בני נוער אמריקאים ברשתות חברתיות ובאפריל 2023 פרסם ניתוח נוסף של ממצאי הסקר עליו התבסס הדו"ח. המחקר נערך בקרב 1316 בני נוער במהלך החודשים אפריל-מאי 2022. סקירה זו מציגה את עיקרי הממצאים (ראו קישורים למחקר המלא בסוף העמוד).
נתונים כלליים:
- לרוב בני הנוער האמריקאים יש גישה למכשירים דיגיטליים כמו סמארטפון (95%), מחשב נייד (90%) וקונסולות משחק (80%).
- כמות בני הנוער שמשתמשים באינטרנט באופן יומי עלה מ-92% בשנים 2014-2015 ל-97% בשנת 2022.
- מספר בני הנוער שמעידים כי הם עושים שימוש באינטרנט באופן תמידי הכפיל את עצמו מאז השנים 2014-2015 (46% לעומת 24%).
אופן השימוש ברשתות:
- 95% עושים שימוש ב-YouTube, שנרשם כרשת החברתית המובילה לשנת 2022.
- 67% ציינו כי הם משתמשים בטיקטוק – עלייה משמעותית בפופולאריות הרשת בקרב בני 13-17.
- כ-60% משתמשים באינסטגרם ובסנאפצ'אט, צמיחה משמעותית יחסית לעומת השנים 2014-2015.
- 35% מבני הנוער שהשתתפו בסקר דיווחו כי משתמשים ב-YouTube, טיקטוק, אינסטגרם, סנאפצ'אט או פייסבוק באופן כמעט תמידי.
- 16% ציינו כי הם משתמשים בטיקטוק באופן כמעט תמידי ו-15% ציינו זאת לגבי סנאפצ'אט. 19% ציינו כי הם משתמשים ב-YouTube באופן כמעט תמידי.
- 55% מבני הנוער שהשתתפו בסקר חושבים כי הם משתמשים כמות מתקבלת על הדעת של זמן ברשתות החברתיות. 36% חושבים כי הם משתמשים ברשתות החברתיות יותר מדי, ו-8% חושבים כי הם משתמשים בהן מעט מדי.
- השימוש בפייסבוק ירד מ-71% ל-32% בין השנים 2014-2015 לשנת 2022. טוויטר ו-Tumbler חוו גם הן ירידה בפופולאריות.
השוואה בין דמוגרפיות
השוואה לפי מוצא
- 81% מבני הנוער האפרו-אמריקאים אמרו כי הם משתמשים בטיקטוק, לעומת 71% מבני הנוער ההיספנים ו-62% מבני הנוער הלבנים.
- 29% מבני הנוער ההיספנים דיווחו על שימוש בוואטסאפ, לעומת 19% בקרב בני נוער אפרו-אמריקאים ו-10% בקרב בני נוער לבנים.
- כ-55.5% מבני נוער האפרו-אמריקאים וההיספנים שהשתתפו בסקר העידו כי הם גולשים באינטרנט כמעט כל הזמן. זאת לעומת 37% מבני הנוער הלבנים שהשתתפו בסקר.
בנות לעומת בנים
- בנות נטו לדווח יותר מבנים על שימוש בטיקטוק (73% לעומת 60%), אינסטגרם (69% לעומת 55%) וסנאפצ'ט (64% לעומת 54%). בנים נטו לדווח יותר מבנות על שימוש ב-YouTube (97% לעומת 92%), Twitch (26% לעומת 13%) ו-Reddit (20% לעומת 8%).
- 54% מבני הנוער חשבו כי יהיה די קשה לוותר על השימוש ברשתות חברתיות ואילו 46% חשבו כי הוויתור יהיה די קל. בנות נטו להעיד כי יהיה להן קשה לוותר על הרשתות החברתיות יותר מבנים (58% לעומת 49% בהתאמה).
- בנות בגילאי 15-17 נמנעות מהעלאת תוכן לרשתות בעקבות חששות שונים יותר מאשר בנים, ואף יותר מאשר בנות בגילאים צעירים יותר.
השוואה לפי גילאים
- 52% מבני הנוער בגילאי 15-17 העידו כי הם גולשים באינטרנט כמעט כל הזמן, וזאת בהשוואה ל-32% בקרב בני נוער בגילאי 13-14.
- בני נוער בגילאים מבוגרים יותר נטו להעיד כי וויתור על שימוש ברשתות חברתיות יהיה כרוך בקושי, כאשר 58% מבני ה-15-17 אמרו כי יהיה להם קשה לוותר עליהן. לעומת זאת, רק 48% מבני ה-13-14 העידו כי יהיה להם קשה לוותר על רשתות חברתיות.
חוויית השימוש ברשתות החברתיות
- 32% מבני הנוער שהשתתפו בסקר ענו כי לרשתות החברתיות הייתה השפעה שלילית על אנשים בני גילם, אך רק 9% העידו כי לרשתות החברתיות הייתה השפעה שלילית עליהם עצמם. בהשוואה לכך, 32% מבני הנוער העידו כי לרשתות הייתה השפעה חיובית על חייהם, ו-24% חשבו כי הייתה לרשתות השפעה חיובית על אנשים נוספים בני גילם.
- 59% לא חשבו כי לרשתות החברתיות הייתה השפעה שלילית או חיובית על חייהם; 45% חשבו כך לגבי ההשפעה של רשתות חברתיות על אנשים בני גילם.
- 80% ממשתתפי הסקר דיווחו שבזכות הרשתות החברתיות הם מרגישים מחוברים יותר לחיים של חבריהם; 71% דיווחו שהם נהנים מהרשתות החברתיות כפלטפורמות להבעת יצירתיות; 67% דיווחו שהרשתות מאפשרות להם להרגיש נתמכים ברגעים קשים; 58% מרגישים שמקבלים אותם יותר בעקבות שימוש ברשתות.
- 38% מבני הנוער אומרים שהתוכן ברשתות החברתיות גורם להם להרגיש מוצפים בגלל הדרמה האינטרנטית; 31% אומרים ששימוש ברשתות גורם להם להרגיש שהחברים שלהם משאירים אותם מחוץ לעניינים; 29% דיווחו שהם מרגישים לחץ לפרסם תוכן שיקבל הרבה תגובות או לייקים; 23% אומרים שמה שהם רואים ברשתות החברתיות גורם להם להרגיש רע יותר לגבי החיים שלהם.
- מחצית מבני הנוער חושבים אישומים פליליים או חסימה קבועה של משתמשים שמציקים או מטרידים אחרים במדיה החברתית יעזרו מאוד להפחתת ההטרדות והבריונות ברשתות.
- כ-4 מתוך 10 בני נוער אומרים שאם חברות המדיה החברתית ימחקו באופן יזום פוסטים פוגעניים או ידרשו ממשתמשי מדיה חברתית להשתמש בשמות ובתמונות האמיתיים שלהם זה יעזור מאוד להפחית את הבריונות שבני נוער חווים ברשתות; 3 מתוך 10 בני נוער אומרים שאם School Districts יפקחו על פעילות התלמידים במדיה החברתית על רקע ביריונות או הטרדה זה יעזור מאוד.
- 40% מבני נוער אומרים שהם לא מפרסמים תוכן ברשתות החברתיות מתוך חשש שאנשים עלולים להשתמש בו כדי להביך אותם; 38% נמנעים מפרסום תוכן משום שהוא לא עומד בקנה אחד עם האופן שבו הם אוהבים לייצג את עצמם ברשתות.
- שליש מבני הנוער אומרים שהם נמנעים מלפרסם תוכן מסוים מתוך דאגה שיעליבו אחרים, בעוד ש-27% אומרים שהם נמנעים מלפרסם תוכן כי הוא עלול לפגוע בסיכויים שלהם בעת הגשת מועמדות לבתי ספר או עבודה.
- כ-39% מבני הנוער אומרים שהחוויות שלהם ברשתות החברתיות טובות יותר ממה שההורים שלהם חושבים, ו-27% אומרים שהחוויות שלהם גרועות יותר. שליש מבני הנוער אומרים שהדעות של ההורים שלהם לגבי טיב החוויות שלהם די נכונות.
שליטה על מידע אישי וחשיפה לתוכן בוטה ברשתות
- 40% מבני הנוער שהשתתפו בסקר חושבים שיש להם רק מעט שליטה על המידע האישי שהרשתות החברתיות אוספות עליהם; 20% חושבים כי אין להם כלל שליטה על המידע; 26% לא יודעים כמה שליטה יש להם על המידע.
- 14% בלבד חושבים כי יש להם שליטה רבה על המידע האישי שאוספות עליהם רשתות חברתיות.
- 44% מבני הנוער חוששים מעט או לא חוששים כלל לגבי כמות המידע האישי שהרשתות החברתיות עשויות לדעת עליהם. לעומתם רק 21% ענו כי הם חוששים מכך ממש/מאוד.
- כ-22% מבני הנוער חושבים שהוריהם חוששים ממש/ מאוד מאופן השימוש שלהם עצמם ברשתות; 41% חושבים שהוריהם אינם חוששים (16%) או חוששים רק מעט (25%) מאופן השימוש שלהם ברשתות. 27% חושבים שהוריהם חוששים במידה מסוימת.
- 46% מההורים חוששים שילדיהם יכולים להיחשף לתוכן בוטה ברשתות – הרבה יותר בהשוואה לחשש של הורים מההשפעה של רשתות חברתיות על הבריאות המנטלית של ילדיהם (גרימה לדיכאון, בעיות דימוי עצמי, חרדה).
- הורים רבים מוטרדים מההשפעה של רשתות חברתיות על ניהול הזמן של ילדיהם: 42% חוששים מבזבוז זמן שנגרם כתוצאה מגלישת ילדיהם באתרים שונים; 38% חוששים שהרשתות מסיחות את תשומת הלב של ילדיהם משיעורי בית.