החזירו אותם הביתה עכשיו
חזרה לעמוד הקודם

שימוש ברשתות חברתיות ושירותים מקוונים בישראל: נתוני 2024 עם פילוחים דמוגרפיים

מאז שנת 2021, איגוד האינטרנט הישראלי מודד באופן רציף את מאפייני השימוש של החברה הישראלית ברשתות חברתיות ושירותים מקוונים, בפילוח לפי תדירות שימוש וחלוקה דמוגרפית (לרבות גיל, מגדר,אזור מגורים, השכלה ועוד). כלי הנתונים בעמוד זה מציגים את תמונת המצב של היקף השימוש ברשתות חברתיות ושירותים מקוונים בקרב אוכלוסיית הבוגרים והנוער בישראל, נכון לרבעון הראשון של שנת 2024 ובהשוואה לשנים קודמות, על בסיס סקרים תקופתיים ייעודיים. 

פרסום או ציטוט של תוכן עמוד זה והתוצרים של כלי הנתונים כאן מותרים בכפוף למתן קרדיט והפניה לעמוד זה.

בהתאם למגמה שנרשמה בתחילת שנת 2023, יוטיוב ממשיכה להוביל בראש הטבלה עם 98% אחוזי שימוש בקרב האוכלוסייה (עלייה של אחוז אחד בלבד), אך חולקת את המקום הראשון גם עם וואטסאפ, אפליקציית המסרים המיידיים שנמצאת כיום בבעלותה של חברת מטא, עם 98% שימוש, המצביעים על עלייה של שלושה אחוזים בשימוש באפליקציה מאז השנה שעברה. פייסבוק, פלטפורמת המדיה החברתית של מטא, שומרת על המקום השלישי בטבלה – אך הנתונים מצביעים על ירידה יחסית בשימוש בה בקרב האוכלוסייה הבוגרת בישראל, עם 87% בהשוואה ל-90% שימוש בשנה שעברה.

האפליקציה שבה נרשמה עלייה משמעותית של 16% שימוש בקרב האוכלוסייה הכללית היא טלגרם, עם 70% שימוש בתחילת שנת 2024, לעומת 54% בלבד בתחילת שנת 2023. ניתן לראות שהאפליקציה הפכה פופולרית גם בקצוות של שכבות הגיל השונות, כאשר בקרב בני ה-18-22 נרשמה עלייה של 15% בשימוש בפלטפורמה, מ-62% בשנת 2023 ל-77% בשנת 2024, כמו גם בקרב בני ה-50-59 (מ-47% ל-62%).

השימוש בטיקטוק בישראל מטפס מ-49% שימוש בשנת 2023 ל-54% שימוש בקרב האוכלוסייה הבוגרת, כאשר הצמיחה המשמעותית ביותר נרשמה בקרב בני ה-18-22, עם עלייה מ-71% בשנת 2023 ל-80% ב-2024, וכן עליות של 6-7% בקרב בני ה-23-39. היקף השימוש בפינטרסט בשנת 2024 עולה באופן מתון יותר של 7% ועומד על 35% מהאוכלוסייה הבוגרת.כמו כן, לינקדאין רושמת עלייה מ-30% שימוש בתחילת שנת 2023 ל-34% בקרב האוכלוסייה הכללית. 

בחברה הערבית הנתונים במקומות הראשונים דומים למדי, אך ראוי לציין כי 71% דיווחו על שימוש בטיקטוק, ומתוכם 58% על שימוש יומיומי. בטלגרם לעומת זאת, דיווחו רק 66% על שימוש כללי, ומתוכם 28% בלבד על שימוש יומיומי. 

גם בבחינה של תדירות השימוש, וואטסאפ בולטת בראש הטבלה עם 95% משתמשים המדווחים על שימוש יומיומי, כאשר פייסבוק עולה מהמקום השלישי למקום השני בבחינת תדירות שימוש יום יומי בקרב המשתמשים עם 67%. 

47% מבין 54% בקרב האוכלוסייה הבוגרת שדיווחו על שימוש בטיקטוק, משתמשים בה באופן יומיומי. נתונים אלו מסמנים עלייה ביחס לנתונים מהשנה שעברה, עם 49% שימוש כאשר מתוכם 42% אחוזים דיווחו על שימוש יומיומי. 

פייסבוק מסנג'ר אמנם ניצבת בקטגוריית השימוש הכללי במקום החמישי עם 75% שימוש, אבל בבחינת תדירות השימוש בה, ניכר כי רק 25% מבין המשתמשים משתמשים בה מידי יום, לעומת אפליקציות אחרות כמו טלגרם, עם 43% משתמשים בתדירות יום-יומית, אינסטגרם עם 60% משתמשים מתוך 75% המשתמשים בה באופן כללי, וטוויטר-X, עם 20% משתמשים יום יומיים בלבד מתוך 37% משתמשים באופן כללי. 

בחלוקה לקבוצות גיל, ביוטיוב משתמשים באופן יומיומי בעיקר בקבוצות בגילאי ה-18-49 (בין 53%-60%), אך בקבוצות הגיל המבוגרות יותר, נרשמו אחוזי שימוש נמוכים יותר ברמה היומיומית עם 36% בקרב בני ה-50-59 ו-33% בקרב בני ה-60+. בנוסף, בעלי ההשכלה הנמוכה מתיכונית דיווחו על 64% שימוש יומיומי בפלטפורמה, זאת לעומת 50-52% שימוש יומיומי בקרב בעלי רמות ההשכלה הגבוהות יותר. 

הבדלים בין קבוצות גיל באוכלוסייה הבוגרת

בקרב גילאי 18-22, הפלטפורמה המרכזית היא אינסטגרם (90%) ומיד אחריה טיקטוק (80%), כאשר 82% מהמשתמשים מדווחים על שימוש יומיומי באינסטגרם ו-72% משתמשים באופן יומיומי בטיקטוק.

בגילאי 23-29 מדווחים 86% על שימוש בפייסבוק ובאינסטגרם, ו-76% נמצאים בטלגרם. לעומת שכבת הגיל הצעירה יותר שבה נרשמו 80% שימוש, רק 59% מהמשיבים בני ה-23-29 מדווחים על שימוש בטיקטוק.

בגילאי ה-30-39 מעדיפים הישראלים את פייסבוק באופן בולט עם 90% שימוש לעומת 75% בלבד באינסטגרם ו-54% שימוש בטיקטוק. בשכבת גיל זו נרשמו גם 42% שימוש בלינקדאין, 40% בפינטרסט, ו-37% בטוויטר.

90% מבני ה-40-49 נמצאים בפייסבוק ומתוכם 72% מדווחים על שימוש יומיומי בפלטפורמה, 73% בטלגרם, 68% באינסטגרם, 49% בטיקטוק ו-38% אחוז בטוויטר

בקרב בני ה-50-59, מדווחים 90% על שימוש בפייסבוק ומתוכם 75% באופן יומיומי. מעניין לציין ש-74% ציינו שימוש בפייסבוק מסנג'ר, מה שממקם את האפליקציה במקום הרביעי בטבלה בשכבת גילאים זו. 

מעניין גם להשוות את נתוני הסקר לנתונים של דו"ח האינטרנט של בזק, אשר פורסם גם הוא בתחילת שנת 2024, לפיו בסוף שנת 2023 76% מהאוכלוסייה הבוגרת דיווחה על שימוש בפייסבוק, 16% בלבד בלינקדאין, 13% בטוויטר, 58% באינסטגרם, 26% בטיקטוק ו-40% בטלגרם

בחברה הערבית, בני ה-18-22 מדווחים על שימוש גבוה במיוחד ברשתות – עם 100% שימוש ביוטיוב, וואטסאפ וטיקטוק, ו-83% שימוש בפייסבוק ובאינסטגרם. בשכבת גיל זו מדווחים גם 67% על שימוש בדיסקורד, אך כמו כן על כך שאינם משתמשים בה באופן יומיומי, כי אם מספר פעמים בשבוע. מלבד בקרב שכבת הגיל הצעירה, טיקטוק פופולרית במיוחד בקרב בני ה-40-49 (82%), אשר גם מדווחים על שימוש נרחב בפייסבוק – 97% שמתוכם 76% שימוש יומיומי.

הבדלים בין קבוצות דמוגרפיות באוכלוסייה הבוגרת

 גיאוגרפיה – 

בתל אביב, בלט השימוש באפליקציית טוויטר-X עם 47% לעומת 37% בקרב האוכלוסייה הכללית. 

בירושלים והסביבה, נרשם גידול משמעותי בשימוש: בטלגרם נרשמו 76% עם עלייה של 22% משנת 2023, בטיקטוק עם עלייה של 21% בין שנת 2023 לשנת 2024 (31% ו-52% בהתאמה), וכן גידול של 17% שימוש בלינקדאין, 16% באינסטגרם, 13% בסיגנל ו- 12% בטוויטר.

בשימוש יומיומי בטיקטוק בלטו איזור חיפה והצפון עם 32.7% ואזור השרון עם 55.3%.  

מגדר

בכל הארץ, 45% מהגברים מדווחים על שימוש בטוויטר לעומת 29% בלבד מהנשים. לעומת זאת, באינסטגרם משתמשות 80% מהנשים לעומת 71% בלבד מהגברים. גם ברמת השימוש היומיומי ניתן לראות עלייה בקרב נשים בין 2023 ל-2024 עם גידול של 14% מ-49% ל-53%. השימוש בפייסבוק למשל, מאוזן למדי כאשר 86% מהגברים ו-88% מהנשים מדווחים על שימוש בה, אך ברמת השימוש היומיומי בפלטפורמה, לצד ירידה כללית בשימוש היומיומי של שתי האוכלוסיות מ-65% בשנת 2023 ל-59% בשנת 2024, ניכר כי נשים משתמשות בה יותר באופן יומיומי עם 66% לעומת 52% בלבד בקרב הגברים.

בתל אביב וגוש דן 60% מהגברים משתמשים בטוויטר-X, בטיקטוק משתמשים 57%, ובאינסטגרם 71%. זאת, בהשוואה לנשים בתל אביב – עם 74 אחוזי שימוש באינסטגרם, 52% אחוזי שימוש בטיקטוק ורק 34% ב-X

בחברה הערבית, ניכר כי טיקטוק מהווה פלטפורמה פופולרית בקרב שני המגדרים, כאשר 68% מהנשים על שימוש בפלטפורמה, ומתוכן 56% דיווחו על שימוש יומיומי, אל מול הגברים, שדיווחו על 73% שימוש ו-60% שימוש יומיומי. לעומתה, אינסטגרם מהווה פלטפורמה מועדפת במיוחד על ידי נשים – 92% שימוש כללי ומתוכם 67% שימוש יומיומי, לעומת 79% שימוש בלבד בקרב הגברים.

השכלה, הכנסה ומצב משפחתי

בקרב האוכלוסייה הכללית נרשמו 34% שימוש בלינקדאין ומתוכם 15% משתמשים בה באופן יומיומי, אך ניתן לראות הבדלים מבוססי רמת השכלה בשימוש בפלטפורמה זו: 43% שימוש בקרב בעלי השכלה גבוהה יותר (תואר ראשון ומעלה) לעומת 27% בלבד בקרב השכלה נמוכה יותר. עם זאת, בבחינת השימוש היומיומי, האוכלוסייה המובילה בשימוש בפלטפורמה זו הינה בעלי ההשכלה הנמוכה מתיכונית עם 12% שימוש. 

בטיקטוק ניכר כי השימוש הולך ופוחת ככל שעולה רמת ההשכלה. בקרב האוכלוסייה בעלת ההשכלה הנמוכה יותר 60% מדווחים על שימוש ומתוכם מדווחים 51% על שימוש יומיומי, לעומת בעלי תואר ראשון ומעלה (49%) עם 42% שימוש יומיומי.

בקרב המשיבים שדיווחו על רמת הכנסה גבוהה מהממוצע – 88% משתמשים בפייסבוק ומתוכם 77% משתמשים בה באופן יומיומי, 97% משתמשים ביוטיוב ומתוכם 53% משתמשים בה מידי יום, 74% משתמשים באינסטגרם, 73% בטלגרם, ו-40% בלינקדאין

בקרב המשיבים שדיווחו על הכנסה ממוצעת ומטה, 88% משתמשים בשירות של פייסבוק, מתוכם, 65% משתמשים בשירות באופן יומיומי.98% משתמשים ביוטיוב,  76% באינסטגרם, 74% בפייסבוק מסנג'ר, 69% בטלגרם, 56% בטיקטוק, 36% ב-X ו-32% בלינקדאין.

בקרב הרווקים והרווקות – נפוץ השימוש בפייסבוק ובאינסטגרם עם 85% בכל אחת מהפלטפורמות, וכן בטלגרם 76%, פייסבוק מסנג'ר 75% וטיקטוק 69%. נשואים ונשואות או אלו אשר חיים עם בן/בת זוג, דיווחו לעומת זאת על 88% שימוש בפייסבוק, 74% שימוש בפייסבוק מסנג'ר, 69% שימוש באינסטגרם, 68% בטלגרם, ובטיקטוק – 49% שימוש בלבד.

מאפייני השימוש של בנות ובני הנוער (גילאי 13-17) 

גם בקרב בני הנוער, הפלטפורמה המובילה היא וואטסאפ עם 99% שימוש ומיד אחריה יוטיוב עם 98%. בקרב אוכלוסייה זו, אינסטגרם נמצאת במקום השלישי עם 84% שימוש, מתוכם 82% מהמשיבים מדווחים על שימוש יומיומי. אחריה נמצאת טיקטוק עם 70% שימוש אשר מתוכם 77% משתמשים בה מידי יום. במקום הרביעי נמצאת טלגרם עם 66% שימוש בקרב הנוער, ולאחריה פינטרסט עם 62% משתמשים – זאת לעומת 32% בלבד בקרב האוכלוסייה הבוגרת יותר.

בפייסבוק משתמשים 59% מבני הנוער שהשיבו על הסקר, כאשר 38% מתוכם מדווחים על שימוש לעיתים רחוקות בלבד.

27% מהצעירים מדווחים על שימוש ב-X, מתוכם 17% באופן יומיומי

 38% מהצעירים דיווחו כי הם משתמשים בסנאפצ'ט, מתוכם 14% דיווחו על שימוש יומיומי. אלו נתוני שימוש גבוהים במיוחד בהשוואה לאוכלוסייה הבוגרת, אשר דיווחה על 22% שימוש כללי ומתוכם 3% שימוש יומיומי.

הבדלים בין קבוצות גיל באוכלוסיית הנוער

בקרב בני ה-16-17 נמצאים 85% באינסטגרם, כאשר 82% מתוכם משתמשים בה באופן יומיומי, 71% בטיקטוק עם -74% מתוכם המשתמשים בה באופן יומיומי, ובפייסבוק 67% בלבד עם 17% משתמשים באופן יומיומי. בדיסקורד נמצאים 40% בקרב אוכלוסייה זו. 

בקרב בני ה-13-14, נמצאים 79% באינסטגרם ומתוכם מדווחים 83% על שימוש יומיומי בפלטפורמה, 67% בפינטרסט, 65% בטיקטוק עם שימוש יומיומי גבוה למדי של 76%, ו-56% בטלגרם. באוכלוסייה זו מדווחים על 48% שימוש בפייסבוק כאשר 44% מדווחים על שימוש בה לעיתים רחוקות בלבד, וכן על -46% שימוש בדיסקורד.

ע"פ דו"ח האינטרנט של בזק, 66% מהילדים שנסקרו משתמשים באינסטגרם נכון לשנת 2023, 48% בטיקטוק ורק 24% בפייסבוק. עוד מעניין ללמוד, כי בקרב הצעירים 65% מעדיפים לצפות בטיקטוק לעומת צפייה בסטרימינג, זאת בהשוואה ל51% לעומת 49% בהתאמה בשנת 2022.

לפי הדו"ח, 47% מבני הנוער מנהלים פרופיל בדוי נוסף ברשתות חברתיות, וגם בוחרים היטב את מי לשתף בתכנים שלהם: 67% העידו כי הם משתפים חלק מהתכנים שלהם לחלק מהעוקבים לעומת 33% שמשתפים תכנים לכל העוקבים שלהם.

בקרב משתמשי האינסטגרם, ניכר כי הנוער ברובם צופים ברילס (85%) לעומת 25% שמעלים רילס בעצמם. 

בכל הנוגע להגבלת זמן מסך, מדווחים 39% מבני הנוער כי הם מגבילים בעצמם את זמן המסך שלהם, 43% מדווחים על כך שהיו רוצים להגביל אך אינם מצליחים, ו18% מדווחים שאינם מעוניינים להגביל את זמן המסך שלהם.

הבדלים בין קבוצות דמוגרפיות באוכלוסיית הנוער: מגדר וגיאוגרפיה

82% מבני הנוער נמצאים באינסטגרם, לעומת 87% מבנות הנוער. זהו נתון מעניין ביחס לנתונים שנרשמו בדו"ח של המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת, שהתפרסם בחודש פברואר 2024, לפיו בחברה היהודית נערות נמצאות יותר מנערים באינסטגרם – 81% לעומת 56% מהנערים בלבד, המצביעים על פער משמעותי יותר בין נשים לגברים באוכלוסייה הצעירה. 

לעומת זאת בדיסקורד, נמצאים 65% מבני הנוער לעומת 24% מבנות הנוער. לעומת זאת בפינטרסט, 78% מבנות הנוער דיווחו על שימוש ומתוכן 17% על שימוש יומיומי, לעומת 44% שימוש בקרב בני הנוער, ומתוכם 13% משתמשים בה באופן יומיומי. 

גם ב-X ההבדלים המגדריים בקרב האוכלוסייה הצעירה משמעותיים במיוחד: 41% בקרב בני הנוער מדווחים על שימוש בפלטפורמה, לעומת 15% מבנות הנוער בלבד. בתל אביב וגוש דן, 100% מהמשיבים דיווחו על שימוש ביוטיוב ובוואטסאפ, 88% באינסטגרם ו72% בטיקטוק. באזור ירושליים לעומת זאת, אמנם 100% מהמשיבים דיווחו על שימוש בוואטסאפ -94% על שימוש ביוטיוב, אך בפלטפורמות אחרות ניכרת ירידה בכמות המשתמשים – 69% בלבד באינסטגרם, 63% בטלגרם ו-60% בטיקטוק.

מתודולוגיה

נתוני שנת 2023 מבוססים על סקר שנערך עבור איגוד האינטרנט הישראלי בחודש ינואר 2023 ע"י מכון המחקר מאגר מוחות בהנהלת פרופ' יצחק כ"ץ, בקרב 1040 משיבים בגירים המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית, על קבוצותיה השונות. נתוני שנת 2024 מבוססים על סקר שנערך עבור איגוד האינטרנט הישראלי בחודש ינואר 2024 ע"י מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, בקרב 1004 משיבים בגירים המהוויים מדגם מייצג של החברה הישראלית ו-245 משיבים בגילאי 17-13 (בשל מגבלות דגימה של קטינים, מדגם הנוער אינו מייצג ערבים וחרדים).